Írások, észrevételek

  • Vera Kérchy: The Responsible Hands of Theatre. Minor and Major Forces on the Stage of Metanoia Artopédia
    https://theatron.hu

  • In this study, Kérchy analyzes the 2013 performance of Metanoia Artopédia, Ice Doctrines – Variations on Nazi Rhetoric in the context of the history of the Hungarian independent theater group, through the lens of Judith Butler’s thoughts on hate speech and Gilles Deleuze’s minor/major use of language.

  • A függetlenek, kritikusan gondolkodók már nagyon a szerencsében sem reménykedhetnek
    (Beszélgetés Erdély Perovics Andreával, Artner Sisso interjúja)

  • „Engem a kísérletezés, a kutatás, a felfedezés izgat, amivel a Metanoia Artopédia is foglalkozik. Végtelenül egyszerű dolgok foglalkoztatnak: ki vagyok én, miért vagyok itt, mi lehet az életem értelme, stb. Tudom, hogy ezekre a kérdésekre nincsenek egyértelmű, tiszta válaszok, de a keresés maga is felemelő.”

  • Vajsenbek Péter: A dokumentumok fúgája
    http://tiszatajonline.hu/

  • „A darabban nagyon fontos szerepet játszik a humor. A kisebbségi viccektől kezdve, a fasiszta retorika parodisztikus előadásán át, a közmédiából ismerhető „sorosbérenc, libernyák” típusú kifejezések mind felveszik a kapcsolatot a közönséggel, valahogyan viszonyulnia kell hozzá. Ami ezesetben vagy a nevetés vagy pedig az elemi elutasítás. Viszont az elemi elutasítás nem tud létrejönni, vagy csak nagyon nehezen.”

  • Nagyillés János: Free Socrates!
    http://thealter.hu/

  • „A világtörténelem leghíresebb perének résztvevői vagyunk, athéni esküdtbíróság – mindenkori véleményformálók és ítélők. A vádlottak padján – Szókratész helyett a mantinéi Diotima: ő az Platón Lakomájában, akinek beszédét az Erószt kutató asztaltársaság körében Szókratész saját meggyőződése helyett és gyanánt idézi fel.”

  • Danyi Zoltán: Ilyen a világ
    (Perovics Zoltán kiállításáról.)

  • „…És a szív lenne a második szó, mert ha Pero művészetéről kell beszélnem, akkor a valóság szívéről kell beszélnem…”

  • Lévay Gizella: Párizsban járt a Metanoia Lomtár
    SZTEinfo – Lévay Gizella

  • „… előadásai egyedülálló formanyelvet képvisel a hazai színházi műhelyek kínálatában. Olyan nagysikerű előadások köthetők hozzájuk, mint az Eszme-idő, a Balgák kertje, Az átkozott történet vagy a Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára. Ezeket a darabokat nem lehet a megszokott, klasszikus értelemben vett színházi produkciók jellegzetességeihez hasonlítani, ugyanis olyan művészi komplexitást képviselnek, amelyben a mozgásnak, a színészi jelenlétnek, a szövegnek, a díszleteknek, a megvilágításnak és a zenének egységesen van fontos, egymásra épülő, alkalmasint egymásra reflektáló szerepe.”

  • „Szerencsésnek és áldottnak érzem magam, hogy egy ilyen színház tagja lehetek”
    Beszélgetés Erdély Perovics Andreával, a Metanoia Artopédia színésznőjével (Szerda Zsófia interjúja)

  • Nem hiányzik, hogy másik csapattal, társulattal, színházzal is dolgozz?
  • — Erre a kérdésre nem tudom, lehet-e jól válaszolni. Ha azt mondom, hiányzik, akkor ebből arra lehetne következtetni, hogy a Metanoia Artopédia valamit nélkülöz, vagy pedig valamit nem tud, amire nekem szükségem van. Ha viszont azt mondom, nem, akkor az egyfelől gőgös/rossz értelemben vett magabiztosság, másfelől meg túlságosan zárkózott attitűdre vallana, ami kizárja az újabb találkozások lehetőségét. A Metanoia Artopédia nem munkahely, hanem egy olyan emberekből álló közösség, akiket valami arra késztet, hogy együtt alkossanak. Szerencsésnek és áldottnak érzem magam, hogy a tagja lehetek. 

  • Metanoia Lomtár – meditációs objektumok hendikepje I Budapest Galéria
    A szegedi alternatív színházi társulat, a Metanoia Artopédia lomtára a Lajos utcában
    Pálffy Lajos: Önálló életre kelt díszletek

  • Perovics Zoltán színháza hangsúlyozottan a komplexitást tűzte ki célul, ahol a szövegnek, a mozgásnak, a megvilágításnak, de a díszletnek és a zenének is fontos szerepe van. Egy-egy előadás olyan, mint egy nagyszabású szeánsz, profán mise vagy éppen misztériumjáték. Amihez sokszor egy vagy két esztendő előkészületei és próbái vezetnek el. És ezek az előkészületek, például a most kiállított díszletek „házilagos” elkészítése, a próbák és persze a nyilvános előadások is mind a nagy misztérium részei. Perovics egy nyilatkozatában kiáll a hosszúra nyúló folyamat mellett, a gondot inkább a manapság divatos „sokat és gyorsan” hozzáállásban látja.

  • Hétköznapi szakralitás
    Beszélgetés Perovics Zoltánnal, a Metanoia Artopédia alapító-rendezőjével (Sirbik Attila interjúja)

  • Az objekteket keletkezésük pillanatában valami – ha szabad ilyet mondani – életre hívta, kikövetelte, azok tehát lettek/vannak. Igent mondtak a létezésre, teljesen mindegy, hogy azok az előadások, amelyekben aztán megjelentek, mivel is foglalkoztak. Ami az objektum(ok) születését kikövetelte, mindenképpen magán viseli a harmóniát vagy a diszharmóniát, még pontosabban azt a valamit, ami az eltaláltság pillanatában ott, akkor érvényes volt. Onnantól kezdve a tárggyal mindig a mostban – mindig az éppen aktuális szemlélője találkozik, tehát az ő olvasata adja meg a választ erre a kérdésre.

  • A független színházi lét nem ringat illúziókba
    Beszélgetés Erdély Perovics Andreával, a Metanoia Artopédia színésznőjével (Fehér Dorottya interjúja)

  • A Metanoia előadásai azonban mintha a radikalitásnak egy más fokán működnének: kevésbé erőszakosan, mégis sokkal szuggesztívebben hatnak a nézőre, bennük a színpadi jelenlét nem illúziónak tűnik, hanem szinte tapinthatóan valóságossá válik. Mi a működésmechanizmusotok kulcsa?
    Egy előadás előkészülete és annak próbafolyamata akár egy évig is eltarthat, amely magában foglalja a meghatározott „tematika” vagy „probléma” utáni kutatást is:

  • szépirodalmi/tudományos művek, archív dokumentumok olvasása, archív hang- vagy mozgóképfelvételek, filmek, zeneművek, áttekintése, míg végül az összegyűjtött szöveg- és hanggyűjteményből lassan összeállítjuk a végső szövegkönyvet, és a hangmontázst is.

  • Metanoja magacin (overandergraund) I SULUV Galerija – Novi Sad
    Sonja Jankov: SULUV recenzija - Magacin Arthopaedialand-a

  • U pozorištu Metanoia Arthopaedics, ljudi (glumci), predmeti, tekstovi i svetla imaju jednaku važnost i svi su oni u međusobnom dijalogu. Predmeti, koje je izradio osnivač i reditelj pozorišta Zoltan Perovič, u ovom kontekstu dobijaju odlike živih bića; oni poseduju različite sposobnosti, veštine i snose odgovornost. Izmešteni iz pozorišnog konteksta, unikatno patentirani rekviziti postaju umetnička dela koja imaju nameru da vrše isti atak na društvenu realnost kao i underground post-dramske predstave nezavisnog pozorišta Metanoia Arthopaedics. Tako nastupa pećka/gasna komora u obliku dečjih kolica. Cilj ovih predmeta je da budu umetničko-ortopedska pomagala.

  • Artopéd paradoxon – feljegyzések a jövőről
    Proics Lilla: Álomvalóság

  • A Gregor Samsa figurájával keretezett operajáték ugyanúgy az emberi természet történetét meséli, ahogy a Metanoia Artopédia korábbi munkái is. Ámulunk Kafka zsenijén – aki dermesztő pontossággal írja le az évtizedekkel később iparosított genocídiumot –, ahogy egyéni szinten pontosan megmutatja azokat a státusvesztéseket, amelyek végül elvezettek például a soához, amit egyébként korai halálával volt szerencséje elkerülni: keservesen mély emberismerete azonban láttatta vele a világ működését. Az álomhalvány fényben jelenlevő alakok közt zenék, hangok, megszólalások vezetnek, olyan ez a szcenika és a lebegő hangkulissza, mintha egy aktuális világvége után bolyonganék egyedül.